Forældrebestyrelse
Dette er den nuværende forældrebestyrelse.
Forretningsorden
-
Bestyrelsen består af:
7 forældrerepræsentanter. Som udgangspunkt skal både vuggestue og børnehave være
repræsenteret.2 suppleanter, disse indtræder kun i bestyrelsen hvis en af de faste medlemmer træder ud
af bestyrelsen.2 personalerepræsentanter og lederen, som sekretær.
-
Valgprocedure
Der er 1 stemme pr. indskrevet barn.
Man opstiller som repræsentant for hele institutionen Havnely, dog kan man have særligt
kendskab til henholdsvis vuggestue eller børnehave.Hvis stemmelighed, afholder der omvalg imellem de pågældende kandidater.
Det er udelukkende antallet af stemmer der afgør bestyrelsens sammensætning. De 9 med
flest stemmer er valgt, af dem indtræder de 2, med lavest stemmetal, som suppleanter.Suppleanterne vælges for en 1 årig periode, resten af bestyrelsen er valgt for 2 år.
I starten af april, udsendes en opfordring til alle forældre om at opstille til bestyrelsesvalg.
Eventuelle kandidater, meddeler enten formanden eller leder at man ønsker at opstille.Der udarbejdes et valgbrev, med præsentation af de opstillede kandidater og beskrivelse af
valgproceduren.Brevet uddeles til samtlige forældre ca. 4 dage før afstemningsdagen.
Nederst i brevet er der en stemmeseddel.Valget foregår skriftligt, stemmesedlen afleveres i de opstillede stemmeurner.
På selve afstemningsdagen, vil det være muligt at overvære når formanden for bestyrelsen og Havnelys leder
åbner stemmeurnerne og foretager optælling.I ugen op til valget laver vi, i børnehaven, flere pædagogiske aktiviteter som skal lære
børnene om demokrati, vigtigheden af at afgive sin stemme og hvad det betyder at være
en del af et fællesskab. -
Konstituering
Bestyrelsen konstituerer sig ved det første bestyrelsesmøde efter valget. Dette møde
planlægges tæt på valgdatoen. I det mellemliggende tidsrum forsætter den siddende
formand eller næstformand i funktionen.Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand.
-
Bestyrelsens opgaver
Udarbejde principper.
Planlægge/ gennemføre arrangementer for forældre og børn. Bidrage til et godt
samarbejde mellem forældre og personale.Bidrage med forældre perspektivet på stort og småt i Havnely.
Skal deltage i ansættelser af leder og pædagoger, kan i nogle tilfælde deltage i ansættelse
af medhjælpere.Der skal kun være 1 bestyrelsesmedlem i ansættelsesudvalget (undtaget
lederansættelse, hvor det er Vejle kommunes regler som gælder). Bestyrelsen aftaler selv
hvem der deltager.Se desuden materiale fra forvaltningen vedrørende bestyrelsens opgaver.
-
Formandens opgaver
Formanden er mødeleder/ ordstyrer. Efter aftale, kan denne funktion gå på skift i
bestyrelsen eller tillægges lederen.Deltage i udarbejdelse af dagsorden.
Sørger for, at bestyrelsen afgiver en skriftlig beretning om bestyrelsens arbejde. Denne
udsendes op til valget.Kan i samråd med lederen indkalde til ekstraordinære bestyrelsesmøder.
Repræsenterer Havnelys bestyrelse ved dialogmøder med B&U- udvalget.
-
Næstformandens opgaver
Overtager formandens opgaver i dennes fravær.
Alle opgaver kan uddelegeres til andre medlemmer af bestyrelsen.
Lederen er sekretær for bestyrelsen og har ikke stemmeret.
-
Møde virksomhed
Der afholdes 4 ordinære møder, 2 forår og 2 efterår.
Mødetidspunkt: Kl.: 17:00 -20:00. Der er bespisning.Derudover indbydes bestyrelsen til diverse temadage og lignende af Vejle Kommune. Det
er frivilligt, men man opfordres til at deltage.Vejle kommune/ forvaltningen kan indkalde formanden til særlige møder.
Der kan indkaldes til ekstraordinære bestyrelsesmøder, hvis der opstår behov (jf.
formandens opgaver).Såfremt bestyrelsen finder det hensigtsmæssigt, kan den indkalde/ invitere andre personer
til at fremstille en sag, give oplæg eller ”klæde bestyrelsen på” inden en beslutning. -
Dagsorden
Dagsordenen indeholder følgende faste punkter:
Godkendelse af referat – alle tilstede underskriver en kopi af referatet som lægges i SB-sys
( beslutningsprotokol).Godkendelse af dagsordenen.
Nyt fra Vejle kommune.
Orientering om livet i Havnely / afdelingerne.
Eventuelt.Øvrige forslag til dagsordenen sendes / gives til lederen eller formanden senest 10 dage før
et ordinært møde.Dagsordenen udsendes mindst 8 dage før mødet.
-
Referater
Der føres et mødereferat, der skal indeholde hovedpunkterne i de forelagte sager og de
trufne beslutninger.Referatet lægges på AULA, således at alle forældre har mulighed for at læse det.
-
Beslutningsprocesser
Bestyrelsens beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af
stemmelighed er formandens stemme afgørende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af de stemmeberettigede er
tilstede.I sager, hvis afgørelse ikke tåler opsættelse til næste bestyrelsesmøde, vil beslutning
kunne tages af formanden på bestyrelsens vegne, men således at beslutningen
forelægges bestyrelsen på førstkommende møde.Intet bestyrelsesmedlem kan alene udøve bestyrelsens beføjelser.
Bestyrelsens forhandlinger er omfattet af tavshedspligten, med hensyn til de forhold
som medlemmerne i medfør af hvervet bliver bekendt med, og hvor fortrolighed i
sagens natur er påkrævet. -
Ændring af forretningsorden
Bestyrelsens forretningsorden kan ændres med 2/3 flertal i bestyrelsen.
Forretningsordnen revideres hvert andet år.
Forretningsordnen er vedtages på bestyrelsesmøde i august og gælder frem til året efter.