Forældrebestyrelse

Dette er forældrebestyrelsen 2021-2022

Lærke Formand i bestyrelsen Mor til Amina hos kammuslingerne
Karina Næstformand i bestyrelsen Mor til Lui hos sørøverne
Chiara Bestyrelsesmedlem Mor til Olivia hos kammuslingerne og Arturo hos sørøverne
Sini Bestyrelsesmedlem Mor til Dhiya hos hjertemuslingerne
Lonnie Bestyrelsesmedlem Mor til Louie og Kamma hos sørøverne
Sophie Bestyrelsesmedlem Mor til Louis hos sørøverne og Astrid hos blåmuslingerne
Dorritt Smed Leder
Send e-mail telefon 20 12 83 45
Linda Pædagog Børnehaven
Mette Pædagog Vuggestuen

Forretningsorden

  • Bestyrelsen består af:

    7 forældrerepræsentanter. Som udgangspunkt skal både vuggestue og børnehave være
    repræsenteret.

    2 suppleanter, disse indtræder kun i bestyrelsen hvis en af de faste medlemmer træder ud
    af bestyrelsen.

    2 personalerepræsentanter og lederen, som sekretær.

  • Valgprocedure

    Der er 1 stemme pr. indskrevet barn.

    Man opstiller som repræsentant for hele institutionen Havnely, dog kan man have særligt
    kendskab til henholdsvis vuggestue eller børnehave.

    Hvis stemmelighed, afholder der omvalg imellem de pågældende kandidater.
    Det er udelukkende antallet af stemmer der afgør bestyrelsens sammensætning. De 9 med
    flest stemmer er valgt, af dem indtræder de 2, med lavest stemmetal, som suppleanter.

    Suppleanterne vælges for en 1 årig periode, resten af bestyrelsen er valgt for 2 år.

    I starten af april, udsendes en opfordring til alle forældre om at opstille til bestyrelsesvalg.
    Eventuelle kandidater, meddeler enten formanden eller leder at man ønsker at opstille.

    Der udarbejdes et valgbrev, med præsentation af de opstillede kandidater og beskrivelse af
    valgproceduren.

    Brevet uddeles til samtlige forældre ca. 8 dage før afstemningsdagen.
    Nederst i brevet er der en stemmeseddel.

    Valget foregår skriftligt, stemmesedlen afleveres i de opstillede stemmeurner.

    På selve afstemningsdagen, afholdes der ”forældre - valg - kaffe” kl. 16:00, her har
    forældrene mulighed for at overvære når formanden for bestyrelsen og Havnelys leder
    åbner stemmeurnerne og foretager optælling.

    I ugen op til valget laver vi, i børnehaven, flere pædagogiske aktiviteter som skal lære
    børnene om demokrati, vigtigheden af at afgive sin stemme og hvad det betyder at være
    en del af et fællesskab.

  • Konstituering

    Bestyrelsen konstituerer sig ved det første bestyrelsesmøde efter valget. Dette møde
    planlægges tæt på valgdatoen. I det mellemliggende tidsrum forsætter den siddende
    formand eller næstformand i funktionen.

    Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand.

  • Bestyrelsens opgaver

    Udarbejde principper.

    Planlægge/ gennemføre arrangementer for forældre og børn. Bidrage til et godt
    samarbejde mellem forældre og personale.

    Bidrage med forældre perspektivet på stort og småt i Havnely.

    Skal deltage i ansættelser af leder og pædagoger, kan i nogle tilfælde deltage i ansættelse
    af medhjælpere.

    Der skal kun være 1 bestyrelsesmedlem i ansættelsesudvalget (undtaget
    lederansættelse, hvor det er Vejle kommunes regler som gælder). Bestyrelsen aftaler selv
    hvem der deltager.

    Se desuden materiale fra forvaltningen vedrørende bestyrelsens opgaver.

  • Formandens opgaver

    Formanden er mødeleder/ ordstyrer. Efter aftale, kan denne funktion gå på skift i
    bestyrelsen eller tillægges lederen.

    Deltage i udarbejdelse af dagsorden.

    Sørger for, at bestyrelsen afgiver en skriftlig beretning om bestyrelsens arbejde. Denne
    udsendes op til valget.

    Kan i samråd med lederen indkalde til ekstraordinære bestyrelsesmøder.

    Repræsenterer Havnelys bestyrelse ved dialogmøder med B&U- udvalget.

  • Næstformandens opgaver

    Overtager formandens opgaver i dennes fravær.

    Alle opgaver kan uddelegeres til andre medlemmer af bestyrelsen.

    Lederen er sekretær for bestyrelsen og har ikke stemmeret.

  • Møde virksomhed

    Der afholdes 4 ordinære møder, 2 forår og 2 efterår.
    Mødetidspunkt: Kl.: 17:00 -20:00. Der er bespisning.

    Derudover indbydes bestyrelsen til diverse temadage og lignende af Vejle Kommune. Det
    er frivilligt, men man opfordres til at deltage.

    Vejle kommune/ forvaltningen kan indkalde formanden til særlige møder.

    Der kan indkaldes til ekstraordinære bestyrelsesmøder, hvis der opstår behov (jf.
    formandens opgaver).

    Såfremt bestyrelsen finder det hensigtsmæssigt, kan den indkalde/ invitere andre personer
    til at fremstille en sag, give oplæg eller ”klæde bestyrelsen på” inden en beslutning.

  • Dagsorden

    Dagsordenen indeholder følgende faste punkter:

    Godkendelse af referat – alle tilstede underskriver en kopi af referatet som lægges i SB-sys
    ( beslutningsprotokol).

    Godkendelse af dagsordenen.
    Nyt fra Vejle kommune.
    Orientering om livet i Havnely / afdelingerne.
    Eventuelt.

    Øvrige forslag til dagsordenen sendes / gives til lederen eller formanden senest 10 dage før
    et ordinært møde.

    Dagsordenen udsendes mindst 8 dage før mødet.

  • Referater

    Der føres et mødereferat, der skal indeholde hovedpunkterne i de forelagte sager og de
    trufne beslutninger.

    Referatet lægges på AULA, således at alle forældre har mulighed for at læse det.

  • Beslutningsprocesser

    Bestyrelsens beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af
    stemmelighed er formandens stemme afgørende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

    Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af de stemmeberettigede er
    tilstede.

    I sager, hvis afgørelse ikke tåler opsættelse til næste bestyrelsesmøde, vil beslutning
    kunne tages af formanden på bestyrelsens vegne, men således at beslutningen
    forelægges bestyrelsen på førstkommende møde.

    Intet bestyrelsesmedlem kan alene udøve bestyrelsens beføjelser.

    Bestyrelsens forhandlinger er omfattet af tavshedspligten, med hensyn til de forhold
    som medlemmerne i medfør af hvervet bliver bekendt med, og hvor fortrolighed i
    sagens natur er påkrævet.

  • Ændring af forretningsorden

    Bestyrelsens forretningsorden kan ændres med 2/3 flertal i bestyrelsen.

    Forretningsordnen revideres hvert andet år.
    Forretningsordnen er vedtaget på bestyrelsesmødet i august 2022 og revideres i august 2023.